Pilsoniskā līdzdalība - ieteikums audzināšanas darbam
26.01.2021Audzināšanas daļa sadarbībā ar Daugavpils būvniecības tehnikuma bibliotēku apkopojusi metodisko atbalstu grupu audzināšanas darbam.
Akcija „Ieteicamā literatūra un informācijas avoti audzināšanas darbam” iekļauj sešus šādus literatūras apkopojumus, kurus ikviens audzinātājs var izmantot organizējot audzināšanas stundas vai individuālo darbu ar audzēkņiem.
3. Pilsoniskā līdzdalība
Apzīmējumi:
D – IPĪV “Dagda” bibliotēka
V – IPĪV “Višķi” bibliotēka
LCB – Latgales Centrālā bibliotēka
DPIP – Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes bibliotēka
Nr. |
Autors |
Nosaukums |
Gads |
Anotācija |
Pieejamība |
||
DBT |
LCB |
DPIP |
|||||
3.1 |
|
Brīvprātīgo uzņemšanas ABC jeb kā būt vislabākajam : rokasgrāmata Eiropas Brīvprātīgā darba nosūtītājorganizācijām |
|
|
+ |
+ |
|
3.2 |
|
Paralēles |
|
https://jaunatne.gov.lv/sites/default/files/web/ErasmusPlus/2016/41152_jaunatne_paraleles_web.pdf Brošūras mērķis ir uzlabot izpratni par sociālās iekļaušanas projektiem programmā „Jaunatne darbībā”. Brošūrā ir izskaidrots, kas ir sociālā iekļaušana, kas ir tās mērķauditorija, kādus pasākumus var īstenot programmā „Jaunatne darbībā” un kam ir jāpievērš uzmanība, veidojot sociālās iekļaušanas projektus. |
+ |
|
|
3.3 |
|
Latviešu identitātes veidošanās un līdzdalība |
2005 |
https://issuu.com/lufsi/docs/jauniesu_identitate_un_lidzdaliba_2005
|
|
|
|
3.4 |
|
Bērnu tiesību aizsardzības likums |
|
https://likumi.lv/ta/id/49096-bernu-tiesibu-aizsardzibas-likums (28.10.2020)
|
|
+ |
|
3.5 |
|
Bērnu tiesību aizsardzības likums jauniešiem draudzīgā valodā |
2019 |
https://www.tiesibsargs.lv/uploads/content/publikacijas/bernutiesibas_makets_1568208704.pdf http://www.viesite.lv/wp-content/uploads/2019/09/BernuTiesibas_Makets.pdf
|
+ |
+ |
|
3.6 |
|
Latvijas Republikas Satversme |
2017 |
https://likumi.lv/ta/id/57980-latvijas-republikas-satversme(01.01.2019)
|
+ |
|
|
3.7 |
Andersone, Rudīte |
Pusaudžu sociālo prasmju veidošanās |
2004 |
|
+ |
+ |
+ |
3.8 |
Baltijas Sociālo Zinātņu institūts |
Etniskā tolerance un Latvijas sabiedrības integrācija |
2004 |
http://www.biss.soc.lv/downloads/resources/Tolerance/Tolerance_LV.pdf [pētījums] |
+ |
|
|
3.9 |
Braše, Laima |
Ģimenes loma skolēnu socializācijā |
2010 |
L. Braše strādā Gulbenes novada Rankas pamatskolā par direktori. Grāmatā aplūkota pieaugušo izglītība un audzināšanas process, ģimene skolēna socializācijas procesā un Rankas pamatskolas pieredze. Grāmata adresēta izglītības iestāžu vadītājiem un vietniekiem, novadu izglītības pārvalžu speciālistiem, audzināšanas darba metodiķiem, novadu sociālā dienesta darbiniekiem, vecāku padomei, pedagoģisko augstskolu studentiem, maģistrantiem un nevalstisko organizāciju pārstāvjiem. |
+ |
+ |
+ |
3.10 |
Čehlova, Zoja |
Skolēnu integratīvo prasmju veidošanās |
2003 |
|
|
+ |
|
3.11 |
Dirba, Māra |
Mijkultūru izglītības daudzveidība |
2006 |
Mūsdienu sarežģītajā starptautiskajā situācijā, kad notiek bruņotas sadursmes Tuvajos Austrumos, tiek pretrunīgi uztvertas pravieša Muhameda karikatūras, tiek dedzinātas Rietumvalstu vēstniecības Tuvajos Austrumos, ir skaidrs, ka ir nepieciešams padziļināt zināšanas par mijkultūru saskarsmi, iecietību, prasmi sadzīvot ar daudzveidību, lai šādi konflikti nākotnē nebūtu iespējami. Mijkultūru saskarsmes problēmas jau ilgāku laiku pēta Latvijas Universitātes Moderno valodu fakultātes docente Māra Dirba. Šī ir jau otrā Māras Dirbas grāmata, kas veltīta iekļaušanai un sadarbībai ar citādo, izvairoties no konfrontācijas. Šajā grāmatā tiek apskatīti mijkultūru saskarsmes, mijkultūru kompetences un mijkultūru izglītības jēdzieni. Autore pievēršas vēlamā mijkultūru izglītības modeļa izveidei, uzsverot iekļaujošu skolas vidi un sadarbību starp dažādu mācību priekšmetu skolotājiem. Modelis ietver plašāku daudzveidības izpratni, ne tikai etniskās un nacionālās atšķirības, bet arī sociālo izcelsmi, reliģiju, dzimumu, vecumu, dzīvesvietu, veselības stāvokli un spējas. Grāmatā doti dažādi mācību uzdevumu paraugi un interneta adreses, ko skolotāji var izmantot savai konkrētajai situācijai, veidojot savu mijkultūru izglītības programmu. |
D |
+ |
+ |
3.12 |
Drivdāle-Karuškina, Svetlana u.c. |
Starptautiskais pilsoniskās izglītības pētījums Latvijā |
2003 |
|
|
+ |
|
3.13 |
Eiropas Komisija |
Jūsu rokasgrāmata par Eiropas pilsoņu iniciatīvu |
2015 |
https://www.eesc.europa.eu/resources/docs/lv_15_438-citizens-initiative.pdf
|
+ |
|
|
3.14 |
Freitele, Linda |
Bērnu audzināšanas noteikumi : audzināt ar mīlestību un konsekvenci |
2017 |
Vecāki vēlas pareizi atrisināt audzināšanas problēmas un saglabāt vēsu prātu, tās risinot. Šajā ikdienā noderīgajā rokasgrāmatā uzzināsiet, kā audzināt bērnu ar mīlestību, vienlaikus saglabājot konsekvenci, un mērķtiecīgi veicināt viņa personības attīstību jau no dzimšanas. Kā izturēt visas mazās un lielās katastrofas ģimenes ikdienas dzīvē. |
+ |
+ |
|
3.15 |
Geida, Kristīne |
Brivpratigie.lv : [rokasgrāmata] |
2018 |
|
+ |
+ |
|
3.16 |
Gromska, Sandra |
Pilsoniskā audzināšana |
2012 |
Grāmatas autore, Kultūras vidusskolas skolotāja, apkopojusi vēsturisko un savu pieredzi pilsoniskajā audzināšanā. Grāmatas vēsturiskajā daļā autore aplūko latviešu folklorā atrodamās audzināšanas tradīcijas, jaunlatviešu devumu, audzināšanu pirmajā Latvijas neatkarības posmā un trimdā. Grāmatas otrajā daļā autore izmanto savus pētījumus un pielikumā piedāvā savus darba materiālus |
|
+ |
+ |
3.17 |
Hattstein, Markus |
Pasaules reliģijas |
2008 |
Grāmatā apkopota informācija par pasaules izplatītākajām reliģijām, kas laikiem cauri ir spējušas piesaistīt sev ļaudis. Simboli, vēsture, politika, Dieva jēdziens. Hinduisms jeb brahmanisms, budisms, Ķīnas reliģijas, Japānas reliģijas, jūdaisms, kristietība, islāms. |
+ |
+ |
|
3.18 |
Izglītības attīstības centrs |
Metodiskais materiāls attīstības / globālajā izglītībā |
2009 |
|
|
+ |
|
3.19 |
Jaunatnes starptautisko programmu aģentūra |
Skolotāja ABC neformālajā izglītībā |
2013 |
Brošūra piedāvā uzzināt vairāk par neformālo izglītību un tās izmantošanas iespējām skolā. Atradīsiet arī noderīgu informāciju par programmu „Jaunatne darbībā” un dažādu projektu pieredzi, kuri īstenoti skolās un organizācijās visā Latvijā. |
+ |
+ |
|
3.20 |
Jüristo, Kristi |
Brīvprātīgo sagatavošanas ABC |
|
Rokasgrāmata Eiropas Brīvprātīgā darba nosūtītājorganizācijām. |
+ |
+ |
|
3.21 |
Jutvika, Gitte (red.) |
Izglītība pārmaiņām: ilgtspējīgas attīstības mācīšanas un mācīšanās rokasgrāmata |
2008 |
|
|
+ |
|
3.22 |
Kļaviņa, Sandra; Greiškalna, Ilze |
Līdzdalības iespējas valsts pārvaldē |
2006 |
Rokasgrāmata nevalstiskajām organizācijām un apņēmīgiem indivīdiem |
|
+ |
|
3.23 |
Mikiško, Ingrīda (red.) |
Es. Sabiedrība. Valsts |
2006 |
Rokasgrāmata pilsoniskās izglītības pasniedzējiem |
|
+ |
|
3.24 |
Miķelsone, Līga |
Mācību metodes sociālajās zinībās |
2002 |
Vispārizglītojošo un profesionālo izglītības iestāžu filozofijas, ētikas, reliģijas un kultūras vēstures, civilzinību, saskarsmes un uzvedības kultūras, lietišķās etiķetes skolotājiem un pedagoģijas bakalauru programmu studentiem |
|
+ |
+ |
3.25 |
Nīmante, Dita |
Klasvadība : rokasgrāmata skolotājiem |
2007 |
Šī grāmata ir nopietnu teorētisku pētījumu un praktiskas darbības rezultāts, apkopojot gūto pieredzi skolotājas darbā, gatavojot lekciju kursu studentiem un vadot tālākizglītības semināru "Nevaldāma klase" Izglītības attīstības centrā. Klasvadība - procesu kopums, kurā skolotājs, organizējot un vadot skolēnu darbību un uzvedību, veido klasē pozitīvu emocionālo, psiholoģisko un fizisko vidi, nodrošina produktīvu mācību un audzināšanas procesu. Grāmata ne tikai iedrošina skolotāju meklēt un atrast labākos paņēmienus klasvadības problēmu risināšanā, bet arī piedāvā praktiskus padomus, disciplīnas nodrošināšanai un pozitīvas gaisotnes radīšanai klasē. |
+ |
+ |
+ |
3.26 |
Omārova, Silva |
Cilvēks dzīvo grupā (sociālā psiholoģija) |
2003 2006 |
Grāmatā aplūkotas personības un speciālo grupu sociālpsiholoģiskie procesi: grupas veidošanās un attīstība, saliedēšanās un psiholoģiskā savienojamība, grupas normas un sankcijas, grupas spiediens un konformisma fenomens, vadības un līderības procesi, kā arī lēmumu pieņemšana grupā. Grāmatā aplūkota grupas apziņas attīstība, lomu un pozīciju struktūras veidošanās, kā arī līdz šim maz skartie masu un pūļa psiholoģijas jautājumi. |
|
+ |
+ |
3.27 |
Pelša, Evija u.c. |
Tolerances trenažieris |
2012 |
https://www.integration.lv/uploads/files/informativie-materiali/40740_izm_gramata.pdf Metodiskajos materiālos jaunatnes lietu speciālisti un direktoru vietnieki audzināšanas darbā var gan iepazīties ar trešās valsts valstspiederīgā jaunieša profilu un uzzināt, cik jauniešu un no kurām valstīm Latvija uzņem pēdējos gadus, gan apgūt starpkultūru izglītības un starpkultūru komunikācijas, konfliktu risināšanas starpkultūru vidē pamatus. Materiālos izceltas neformālās izglītības iespējas un to lietotāji var izmantot spēles un aktivitātes tolerances veicināšanas un starpkultūru saziņas pilnveides nolūkos dažādās auditorijās, galvenokārt, strādājot ar jauniešiem vecumā no 13 līdz 25 gadiem. |
+ |
|
|
3.28 |
Radošu Efektu Darbnīca |
ABC par EBD : Eiropas brīvprātīgais darbs : ceļvedis brīvprātīgajam |
2015 2016 |
Rokasgrāmata iepazīstina ar ES programmas "Jaunatne darbībā" 2. apakšprogrammu "Eiropas Brīvprātīgais darbs": ceļvedī brīvprātīgajam iekļautas gan formalitātes, gan radoši praktiski padomi, gan pieredzes stāsti. |
+ |
+ |
|
3.29 |
Resnis, Māris |
Jauniešu grupu un komandas veidošana un vadība jaunatnes darbā |
|
https://jaunatne.gov.lv/sites/default/files/web/Sveice/2016/metodiskie/komandas_veidosana.pdf
|
+ |
|
|
3.30 |
Rubana, Inta Māra |
Mācīties darot : interaktīvās mācības |
2004 |
Mācību metodes; Interaktīvās mācības: lekcija, darbs grupās, prātavētra, dialogi, diskusijas, lomu spēles, projekta metode, mācību ekskursijas ... |
|
+ |
|
3.31 |
Skubiņa, Valda |
Brīvprātīgie sociālajā darbā : māc. metod. līdz. |
2001 |
|
|
+ |
|
3.32 |
Šķēle, Vladislava |
Jūsu ceļvedis, veicinot darba ar jaunatni kvalitāti |
2018 |
Šī rokasgrāmata būs vērtīgs informācijas avots ikvienam jaunatnes jomas darbiniekam, gados jaunam cilvēkam, kas aktīvi darbojas jauniešu centrā vai jauniešu organizācijā – ikvienam, kas ir atbildīgs par organizāciju, ikvienam, kas īsteno darbu ar jaunatni vai veido jaunatnes politiku. |
+ |
+ |
|
3.33 |
Tūna, Aija (sast.) |
Jaunais skolotājs : pārdomas un ieteikumi mūsdienu skolotājam : rakstu krājums |
2006 |
Grāmatiņā atradīsiet 12 izglītotāju rakstus, pārdomas, padomus, prakses, kas varētu būt noderīgas katram jaunam skolotājam skolā par mūsdienu pasaules izaicinājumiem un skolotāja lomu tajā, skolas darba organizāciju, domāšanas būtiskumu, mācību procesa plānošanu, disciplīnu un tās graušanas iemesliem, stresu, audzinātāja stundām, sadarbību un daudzām citām praktiskām lietām, ar kurām saskaramies ikdienā. |
+ |
+ |
|
3.34 |
Valsts jaunatnes iniciatīvu centrs |
Skolas un ģimenes sadarbība: metodiskais līdzeklis |
|
|
|
|
+ |
3.35 |
Valsts jaunatnes iniciatīvu centrs |
Svinēsim valsts svētkus!: metodiskais līdzeklis |
2009 |
https://ausainais.files.wordpress.com/2009/12/audz_vjic_rik56.pdf Valsts jaunatnes iniciatīvu centrs ir sagatavojis metodisku ieteikumu „Svinēsim valsts svētkus!”, kas Jūs rosinās meklēt jaunas idejas un metodes savā darbā, domājot par skolēnu patriotisma veicināšanu un pilsonisko audzināšanu. |
+ |
|
+ |