Sevis izzināšana un pilnveidošana – ieteikums audzināšanas darbam
15.01.2021Audzināšanas daļa sadarbībā ar Daugavpils būvniecības tehnikuma bibliotēku apkopojusi metodisko atbalstu grupu audzināšanas darbam.
Akcija „Ieteicamā literatūra un informācijas avoti audzināšanas darbam” iekļaus sešus šādus literatūras apkopojumus, kurus ikviens audzinātājs var izmantot organizējot audzināšanas stundas vai individuālo darbu ar audzēkņiem.
1. Sevis izzināšana un pilnveidošana
Apzīmējumi:
D – IPĪV “Dagda” bibliotēka
V – IPĪV “Višķi” bibliotēka
LCB – Latgales Centrālā bibliotēka
DPIP – Daugavpils pilsētas Izglītības pārvaldes bibliotēka
Nr. |
Autors |
Nosaukums |
Gads |
Anotācija |
Pieejamība |
||
DBT |
LCB |
DPIP |
|||||
1.1 |
Alens, Džons |
Skolēnu izaugsmes veicināšana: palīgs klases audzinātājam |
2000 |
Plānveidīga rokasgrāmata, kas piedāvā klases diskusiju tēmas. Paredzēta skolotājiem, skolu psihologiem un ikvienam, kas strādā ar bērnu kolektīviem. Grāmatā apkopoti |
D |
|
|
1.2 |
Aleksejeva, Gita |
Konfliktsituācijas izglītības procesā |
2010 |
G. Aleksejeva grāmatā apkopojusi materiālus par konflikta problēmām izglītībā. Tajā apcerēti bērnu tiesību juridiskie aspekti, tipiskākie bērnu un pieaugušo konfliktu veidi un to risināšanas stratēģijas. Grāmata adresēta pedagogiem, izglītības iestāžu vadītājiem, NVO, bērnu aizsardzības dienestiem, novada domes juristiem, kā arī augstskolu studentiem un maģistrantiem |
|
+ |
+ |
1.3 |
Andersone, Rudīte |
Pusaudžu sociālo prasmju veidošanās |
2004 |
|
+ |
+ |
+ |
1.4 |
Ādlers, Alfreds |
Individuālpsiholoģija skolā: lekcijas skolotājiem un audzinātājiem |
2001 |
|
+ |
+ |
|
1.5 |
Čehlovs, Mihails |
Vidusskolēnu pašnoteikšanās attīstības humanitārie aspekti |
2011 |
Psiholoģijas un pedagogijas zinātņu doktors Mihails Čehlovs piedāvā savu pētījumu par vienu no galvenajiem humānās konceptiem- skolēnu pašnoteikšanos. Viņa pētījumu loks skar vidējās mācību iestādes. Grāmatas pirmajā nodaļā autors aplūko pašnoteikšanās attīstības teorētisko pamatojumu, otrajā pievēršas pašnoteikšanās procesam kā psiholoģiski pedagoģiskai problēmai. Tālākajā grāmatas daļā ir dota pašnoteikšanās procesa analīze mūsdienu skolā un mācību procesā. Pielikumā doti personības pašnoteikšanās kritēriji un rādītāji. Grāmata ir lielisks informācijas avots visu līmeņus studentiem un izglītības darba plānotājiem. Tā noderēs visiem, kas vēlas veidot mūsdienīgu mācību iestādes attīstības koncepciju. |
|
+ |
+ |
1.6 |
Daniela, Linda |
Skolēni un mācību disciplīna |
2009 |
Skolā mācās daudzi un dažādi bērni, un ne visi ir vienādi spējīgi, ar vienādi noturīgu psihi, vienādiem talantiem vai interesēm un vienādām problēmām, kas viņus nomāc. Tāpēc aktuāli ir veicināt pozitīvas attieksmes veidošanos, lai nodrošinātu noteiktas mācību disciplīnas ievērošanu klasē mācību stundu laikā. L. Danielas grāmata palīdzēs skolotājiem izprast mācību disciplīnas problēmu cēloņus un atbilstoši reaģēt, saglabājot paškontroli |
|
+ |
+ |
1.7 |
Barsineviča, Sandra (sast.) |
Daudzpusīgā intelekta teorija skolā: pieredzes materiāls |
2000 |
|
|
+ |
|
1.8 |
Diksone, Anne |
Grūtās sarunas |
2007 |
Ko teikt sarežģītās situācijās, nesabojājot savstarpējās attiecības. Katram no mums reizēm nākas izteikt savu viedokli sarežģītās situācijās. Taču kā bez aizvainošanas pateikt dzīvesbiedram, ka mūs kaitina kāds viņa ieradums? Kā izteikt kritisku piezīmi kolēģim, izvairoties no nepatīkamām sekām? Kā skaidri un nepārprotami paziņot savu lēmumu, jau iepriekš saprotot, ka tas izraisīs vilšanos? Kā droši pārvarēt konfliktsituācijas? |
|
+ |
|
1.9 |
Dūka, Maija |
Psihes bioloģiskie pamati |
2003 |
Saturā: Nervu sistēmas uzbūve un funkcijas; Psihisko procesu fizioloģija |
|
+ |
|
1.10 |
Fišers, Roberts |
Mācīsim bērniem domāt |
2005 |
Grāmata “Mācīsim bērniem mācīties” ir praktiska rokasgrāmata par mācīšanas metodēm, ar kurām iespējams izveidot labu prasmi mācīties. Katrā no grāmatas desmit nodaļām galvenā uzmanība pievērsta konkrētam mācīšanas aspektam:
Visas šīs metodes kopā nodrošina struktūru aktīvam mācīšanās procesam ikvienā kopienā, klasē vai skolā. |
D V |
+ |
+ |
1.11 |
Garleja, Rasma |
Sociālā uzvedība patērētāja izvēles vadīšanā |
2001 |
|
|
+ |
|
1.12 |
Balčus, Elita u.c. |
Kā iepazīt sevi: Liepājas Valsts 1. ģimnāzijas un Liepājas Raiņa 6. vidusskolas pedagogu labā prakse |
2011 |
Grāmatā apkopoti materiāli, kurus skolotāji var izmantot audzināšanas stundās pamatskolā un vidusskolā, kā arī pedagoģijas augstskolu studenti. Tie apkopoti darba lapās, spēlēs, testos un citos metodiskos materiālos. Materiāli apkopoti pa tēmām "Kā iepazīt pašam sevi", "Es klases kolektīvā", "Es savā skolā", "Es savā ģimenē", "Es sabiedrībā" |
|
+ |
+ |
1.13 |
Keisments, Patriks |
Mācāmies no savām kļūdām: viņpus dogmas psihoanalīzē un psihoterapijā |
2004 |
Viens no retajiem darbiem mūsu nozarē, par kuru var teikt - tas noteikti jāizlasa. Vai varat iedomāties grāmatu, kas tik pārliecināti, turklāt visiem pieredzes līmeņiem piemērotā veidā, aplūko jautājumus - kā uzsākt terapijas procesu, kā pārdomāt kļūdas ārstēšanā, kā no tām izvairīties un kā tikt ar tām galā, kā pārrunāt ar kolēģiem to, kas notiek ar pacientu, kā pārraudzīt otra kolēģa darbu un kā saprast problēmas, ar kurām mūsdienās sastopamies darbā - nodrošinājumu, atkārtotu aktivējumu, pieskaršanos un apdraudējumu. Izcilās atjautības un gudrības ziņā šis meistara klīnicista un teorētiķa ieguldījums nav salīdzināms ne ar ko citu. Patriks Keisments ir pārspējis pats sevi. |
D |
+ |
+ |
1.14 |
Liepiņa, Skaidrīte |
Speciālā psiholoģija (bērni ar garīgās attīstības traucējumiem) |
2008 |
S. Liepiņas grāmatā aprakstīta to bērnu psiholoģija, kuru intelektuālās darbības traucējumu pamatā ir garīgā atpalicība (oligofrēnija) un demence, un aplūkotas attīstības atpalicības pakāpes un to biežāk sastopamie cēloņi. Autore centusies psihisko procesu un personības raksturojumam pievienot ieteikumus, rekomendācijas traucējumu korekcijai. Grāmata adresēta pedagogiem, studentiem, vecākiem un interesentiem |
|
+ |
|
1.15 |
Maļicka, Jeļena |
Piederības izjūta un mācību motivācija |
2004 |
Metodika, kā skolotājs var veicināt skolēna piederību klasei un veidot labvēlīgu mācību vidi, kurā katrs skolēns spētu realizēt savas spējas un iemācītos sadarboties ar citiem |
|
+ |
+ |
1.16 |
Nucho, Aina Ozoliņa |
Garīgās veselības veicināšana |
2002 |
|
|
+ |
|
1.17 |
Nucho, Aina Ozoliņa |
Garīgā inteliģence: meklējumi un attīstība |
2009 |
Grāmatā ir aplūkoti garīgās inteliģences pamatjēdzieni, dots vēsturisks atskats kā reliģiskās, tā filozofiskās mācībās par šiem jautājumiem, ieskats transpersonālajā psiholoģijā. Lasītāji iepazīsies ar veidiem, kā var veicināt sevī garīgo inteliģenci un kā to novērtēt. Pētnieču darbs labi noderēs tiem, kurus interesēs garīgie un reliģiskie aspekti, kā arī pašu garīgā pilnveide. |
|
+ |
|
1.18 |
Pagraba, Edīte |
Klases audzinātājam darbā ar vecākiem, bērniem un sevi pašu |
2006 |
Skolas un ģimenes sadarbība ir viens no būtiskākajiem jaunā cilvēka personības veidošanās priekšnoteikumiem. Grāmatas adresāts ir gan skolotāji, gan vecāki. Skolotājiem grāmata palīdzēs izpētīt savus audzēkņus, izzināt viņu problēmas un labāk organizēt sadarbību ar skolēnu ģimeni, savukārt vecākiem - izprast pārmaiņas, kas notiek ar bērnu pusaudžu gadu krīzes laikā. Edīte Pagraba savā grāmatā aplūko ne tikai dažādos ģimeņu modeļus, bet piedāvā arī skolotāju, vecāku un pusaudžu sadarbības modeli un metodisko materiālu, kas būtu noderīgs problēmas risināšanā. |
|
+ |
+ |
1.19 |
Pļaveniece, Maija |
Sociālā psiholoģija pedagogiem |
2002 |
|
+ D |
+ |
+ |
1.20 |
Puškarevs, Igors |
Attīstības psiholoģija |
2001 |
|
+ |
+ |
+ |
1.21 |
Riņķis, Juris |
Intelektuālo spēju attīstīšana |
2007 |
Grāmata ir informatīva un rosinoša. Tajā aplūkotas pedagoģijā eksistējošās vērtējošās sistēmas plusi un mīnusi. Grāmata ir teicams materiāls visiem pedagogiem, studentiem, maģistrantiem, kā arī palīgs vecākiem savu bērnu veidošanā par radoši attīstītām personībām. |
+ |
+ |
+ |
1.22 |
Tauriņa, Žanete |
Skolēna kompetenču pašvērtējums |
2013 |
Ž. Tauriņa grāmatā pievēršas skolēnu kompetencei kā vienam no komponentiem mācību sasniegumu vērtēšanā. Grāmatā raksturota kompetenču sistemātika un jauniešu mācību sasniegumu novērtēšanas process un tā vadība. Autore izstrādājusi vidējās izglītības mērķu realizācijas un sasniegšanas un jauniešu mācību sasniegumu novērtēšanas procesa vadības modeli un skolēnu mācību sasniegumu un kompetenču pašvērtējumu "Tavu kompetenču karti" |
+ |
+ |
|
1.23 |
Riso, Don Richard |
Eneagrammas gudrība: deviņu personības tipu psiholoģiskās un garīgās izaugsmes rokasgrāmata |
2019 |
Eneagramma ir universālajā gudrībā sakņota mācība par deviņiem personības tipiem, to attīstības dinamiku un savstarpējo mijiedarbību. Šo unikālo pašizziņas sistēmu caurvij doma, kuru jau gadsimtiem ilgi sludina garīgie skolotāji: mēs esam iemiguši un neredzam ne paši sevi, ne savu dzīvi. Lielākoties mūsu prātu aizņem dažādas idejas, raizes un iztēles ainas. Metaforiski varētu teikt, ka mums ir uzdāvināta plaša savrupmāja ar greznām mēbelēm un brīnišķīgu dārzu, bet mēs nekad neizejam no neliela, tumša skapja mājas bēniņos. |
+ |
|
|
1.24 |
Melbārde, Indra |
Neirolingvistiskā programmēšana: mācība par personīgo meistarību. 1., 2., 3. daļas |
2017-2018 |
NLP ir panākumu psiholoģija! Ja apgūsiet neirolingvistisko programmēšanu, jūs varēsiet: domāt un rīkoties efektīvāk, būt veiksmīgāki biznesā un savā profesijā, vieglāk motivēt sevi un citus, izvēlēties labākos paņēmienus mērķu īstenošanai, veidot laimīgas un harmoniskas attiecības utt. Grāmata noderēs gan tiem, kuri ir mācījušies neirolingvistisko programmēšanu, gan tiem, kuri vēl neko nezina par NLP, bet ir atvērti izaugsmei un vēlas pilnveidot sevi |
+ |
+ |
|
1.25 |
Miķelsone, Velta Līvija |
Atrodi sevi: rokasgrāmata pašizziņai, izaugsmei un attiecību veidošanai |
2014 |
V. L. Miķelsones grāmatā ievietotas četras grāmatas vienā: Socionika. Psihosofija. Es, vecāki, skolotāji. Laimei vajag divus. Autore lasītāju uzrunā personīgi. Grāmata ir aktuāla visu vecumu cilvēkiem, kuriem rūp harmoniskas attiecības. Tā dod ieskatu, kā tipu atšķirības ietekmē procesus kolektīvos un sabiedrībā, parādot katram savu unikālo lomu un pienesumu. Grāmata tiešām palīdz atrast sevi |
+ |
+ |
+ |
1.26 |
Selgs, Pēteris |
Grandioza metamorfoze: ieguldījums antroposofijas antropoloģijā un pusaudžu izglītošanā un audzināšanā |
2017 |
“…Skolotājam savā ziņā jābūt pravietim. Viņam ir darīšana ar to, kam būs jādzīvo nākamajā paaudzē, nevis tagadnē./../” (GA 298, 28) [R.Šteiners] “Skolotājam jāspēj audzināt un mācīt ne tikai tos, kas kļūs tikpat gudri kā viņš, bet jāspēj pa īstam audzināt un mācīt arī tādus, kas vēlāk būs krietni gudrāki un pārāki par viņu pašu. Taču skolotājs to var paveikt tikai tad, ja atbrīvojas no ieraduma vēlēties padarīt skolēnus sev līdzīgus. Ja var stāvēt klases priekšā un līdz pat ārējām izpausmēm būt pašaizliedzīgs, izslēgt savas cilvēciskās simpātijas un antipātijas, pārvarēt savas rakstura īpatnības un nodoties tam, ko skolēni – neapzināti − saka skolotājam, tad skolotājs var audzināt gan nedaudz atpalikušos, gan apdāvinātos.” (GA 306,130) [R.Šteiners] Pēteris Selgs dzimis 1963. gadā Štutgartē, studējis medicīnu Vitenē-Herdekē, Cīrihē, Berlīnē. Līdz 2000. gadam strādājis par Bērnu un jauniešu psihiatrijas nodaļas vadītāju Herdekes klīnikā Vācijā. Pašlaik Pēteris Selgs ir antroposofijas pamatpētījumu – Itas Vegmanes institūta (Arlesheimā, Šveicē) direktors, medicīnas antropoloģijas un ētikas profesors Alanus Mākslas un sociālo zinātņu universitātē Vācijā, Alfterā pie Bonnas. Viņš intensīvi lasa lekcijas un ir neskaitāmu grāmatu un publikāciju autors antropoloģijā, medicīnā, izglītībā un biogrāfiju vēsturē. Precējies, ģimenē aug pieci bērni. Būdams psihiatrs, kas ir intensīvi strādājis ar krīzē esošiem pusaudžiem un kuram ir dziļas, pamatīgas un eksistenciālas zināšanas par Rūdolfa Šteinera mācību, Dr. Selgs šajā grāmatā spēj izgaismot Rūdolfa Šteinera radikālos uzskatus par pusaudžu gadiem, kuri pieprasa gan skolotājiem, gan vecākiem mainīties līdzi pusaudžiem. “Jauniešos jāmostas pašu spējai izdarīt spriedumus un uzņemties atbildību atkarībā no apkārt esošajiem apstākļiem. Viņi nav radīti, lai pārņemtu mācošās paaudzes ticību un tradīcijas, bet lai mācītos no savas dzīves pieredzes, piedzīvotu, ka viņu darbībai ir saistošas sekas, kas nosaka tagadni un veido nākotnes sociālo vidi. Šteiners sauc jauniešu izglītību par “atmodinošu” izglītību.” |
+ |
+ |
|
1.27 |
Filipss, Čārlzs |
Taktiskā domāšana: kā domāt : 50 vingrinājumi, kas mainīs tavu domāšanas veidu |
2015 |
Kā uzņēmumu vadītāji gūst spožus panākumus? Kā politisko partiju līderi gūst pārsvaru pār citiem priekšvēlēšanu cīņās? Kas veiksminiekus padara par veiksminiekiem? Atbilde ir rodama taktiskajā domāšanā, kas ļauj būt vismaz vienu gājienu priekšā konkurentiem. Taktisko domāšanu var trenēt – tieši tam paredzēts šis krājums, kurā apkopoti 50 āķīgi uzdevumi. Tos var dēvēt gan par “cietajiem riekstiem” vai “prāta mežģiem”, gan arī kā autors – par vingrinājumiem, kas izmaina domāšanas veidu. Krājumā iekļauti trīs līmeņu vingrinājumi, kas trenē taktisko domāšanu. Visiem vingrinājumiem ir norādīts vēlamais izpildes laiks. Ja vingrinājums sagādā grūtības, palīdzēs pie katra uzdevuma sniegtais padoms un grāmatas beigās atrodamās pareizās atbildes. |
+ |
+ |
|
1.28 |
Filipss, Čārlzs |
Loģiskā domāšanab: 50 vingrinājumi, kas mainīs tavu domāšanas veidu |
2015 |
Tas, kurš domā loģiski, spēj viegli orientēties sarežģītās situācijās un rast ātru un konstruktīvu risinājumu. Loģisko domāšanu var trenēt – tieši tam paredzēts šis krājums, kurā apkopoti 50 āķīgi uzdevumi. Tos var dēvēt gan par “cietajiem riekstiem” vai “prāta mežģiem”, gan arī kā autors – par vingrinājumiem, kas izmaina domāšanas veidu. Krājumā iekļauti trīs līmeņu vingrinājumi, kas trenē loģisko domāšanu. Visiem vingrinājumiem ir norādīts vēlamais izpildes laiks. Ja vingrinājums sagādā grūtības, palīdzēs pie katra uzdevuma sniegtais padoms un grāmatas beigās atrodamās pareizās atbildes. |
+ |
+ |
+ |
1.29 |
Trofimenko, Tatjana |
Kā uzvarēt jebkuru atkarību izdziedināšana ar informāciju |
2016 |
Jauna, interesanta grāmata, kura nav tikai par atkarībām – patiesībā tā var kļūt par lasītāja personīgo informatīvo treneri, dvēseles un ķermeņa dziedinātāju. Grāmatas teksts satur īpašā veidā ģenerētu netiešu informatīvu iedarbību, kas palīdz uzlabot veselības stāvokli, atbrīvoties no psiholoģiskas atkarības, dvēseles sāpēm, stresa, bailēm vai vismaz būtiski pārvarēt nelaimīgas mīlestības sekas. Dziedinošā informatīvā iedarbība, protams, palīdzēs cīņā ar alkohola, smēķēšanas, nikotīna un narkotiku atkarībām, ar atkarībām no ēdiena, datora, interneta, azartspēlēm… |
+ |
+ |
|
1.30 |
|
Latvijas Republikas Satversme |
2017 |
https://likumi.lv/ta/id/57980-latvijas-republikas-satversme(01.01.2019) |
+ |
|
|